Friday, December 28, 2007

غزة...الرئيس....واليهود...وساركوزو

بعد ما ربنا نفخ في صورته


وقال بقين حلوين


واستعاد ايام زماااااااااااااان


وبين ان احيانا نقدر ...نرد...نتكلم..نهدد...نشتم...نضغط


بعد كل هذا لم يخيب الرئيس رأينا فيه


وكالعادة...كما يتكلم بكل قوة وبكل اقناع شرقا......نستيقظ لنجده يسير الصباح التالي غربا


ومنع الضباط المصريون الحجاج الفلسطينيين من العودة عبر معبر رفح


الاكيد ان الضباط بتوعنا ليس عندهم الثقافة الكافية للتمييز بين معبر رفح و معبر كرم ابوسالم وان اي مدون يعرف الفرق اكثر مهم


والاكيد انها اوامر من قيادتهم


وقيادتهم لن تتخذ قرارا مثل هذا دون الرجوع لقيادتها...وينتهي الأمر عند الراجل الكبير شئ بديهي


اين اذن تصريحاته
؟

واي قوله بان مصر دولة مسلمة ولا تستطيع ان تمنع الحجاج من الحج

كله كلام

كالعادة تبخر


استجاب للضغوط والتهديدات


لذا فلا يلومنا أحد عندما لا نثق في اي كلام من كلام الحكومة


فهي اما حكومة تائهة...او لها اجندة ومعاملات مختلفة


او كلاهما


ليس بينها اكيد مصلحة الشعوب



عودة مطولة فيما بعد ان شاء الله تعليقا على الموضوع كله والضغط الاسرائيلي ولماذا الآن


**********************************************



سبقتني نوارة نجم كبيرة المهيسين


الشعب المصري تحول لأكبر قرني من عهد صاحبات يوسف

ومش هاقول كلام اكتر غير حاجتين

ان بقى عندنا إلف المعصية...يعني نادرا ما حد فكر ان ده زنا...وحالة واضحة جدا ....واننا مسلمين

والثقافة الغربية والظرف التاريخي حولت الموضوع لرئيس ضيف وصديق جاي يتفسح مع عشيقته...فاهلا ومرحبا


أكيد بيعملها في بلده

ولا سيطرة لنا عليه في بلده

لكن لا يفعلها هاهنا

على الأقل يحترمنا

ويحترم تقاليدنا كدولة مسملة

لكن بما اننا مش محترمين نفسنا

وشايفين انها مصدر مهم من مصادر الدخل القومي


زي بالضبط اللي فتح ماخور وشغل بناته ومراته فيه عشان عشان مش لاقيين ياكلوا - ده غير اننا لا قيين ناكل بالفعل


او يمكن الظرف التاريخي اختلف..ومش بعيد نجد في الفقه الجديد ان مثل هذه الحالة حلال لاختلاف الظرف التاريخي وطبيعة البيئة وثقافة المجتمعات والزمان والمكان

سواء في حالة الرئيس الضيف..او في حالة اللي فاتح ماخور

والجميل في الموضوع ان شيوخنا الافاضل اختفوا


جمـــــــــــــــــيعا


المعارض والمؤيد


مفيش واحد اتكلم



المفتي المغوار صاحب مصطلح سعار مهاجمة الحكومة الذي لا يروق له ....اختــــــــــــــــفى

شيخ الازهر...........ده من زمان

مجمع البحوث الاسلامية

دار الافتاء


حتى المعارضين من الدعاة ...بمختلف انتماءاتهم


المهم


Bienvenue à l'Egypte




تحديث

فيه حد اتكلم

والاخوان تفادوا موضوع الحرام بالحديث عن المال العام...ياللا اهو حاجة اتقالت

ما هم بالذات لو تكلموا عن الحرمانية هيهاجمهم كل من هب ودب


فَلَوْلاَ كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِن قَبْلِكُمْ أُوْلُواْ بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِي الأَرْضِ إِلاَّ قَلِيلاً مِّمَّنْ أَنجَيْنَا مِنْهُمْ وَاتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُواْ مَا أُتْرِفُواْ فِيهِ وَكَانُواْ مُجْرِمِينَ
وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَى بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ

25 comments:

عصفور المدينة said...

عارف لما بيقولوا عذر
أقبح من ذنب
اللي ماشي اليومين دول إن العذر في حد ذاته بيكون ذنب

مضوا الناس على تعهد إنهم يرجعوا من معبر كرم أبي سالم

بعذر إن ده طلب إسرائيلي

ولا حول ولاقوة إلا بالله

عمرو عزت said...

"
الشعب المصري تحول لأكبر قرني من عهد صاحبات يوسف
"

الشعب المصري ؟
يعني أنت شايف أنك قرني ؟
انت واحد من الشعب المصري , عملت ايه غير الباقيين اللي كلهم قالوا زيك كده برضه ع القهاوي و في المواصلات ؟

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

تعليقك للتعليق فقط يا عمرو

متديني اقتراح عملي اقدر اعمله...ويقدر الناس اللي على القهاوي تعمله

على الأقل ما خدتش الموضوع عادي وانه ظرف طبيعي طبقا للبيئة والظروف الزمنية اللي احنا عايشين فيها

وانكرت المنكر بلساني وبقلبي ..ولكن لا املك تغييره


عملت انت ايه بقى سعادتك....من معرفتي الحديثة بك اظن انه لم يهز شعرة فيك

عمرو عزت said...

الاقتراح العملي أنك تضبط ألفاظك و تتجنب التعميم غير المضبوط , و تتجنب إهانة الناس, و إهانة نفسك معهم .. ثم يمكنك أن تفكر بعد ذلك فيما تريد أن تفعل .

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

ده اسلوبي وانا مستريح كده
(:


معظم من سيقرأ الموضوع سواء كان على نفس النهج "السلفي" او لا ... سيفهمون مباشرة ما اقولهوما اقصده...واظنك انت ايضا تفهمه لكونك سلفي-اخواني- اسلامي سابق


زي ما قلت لك بتعلق للتعليق فقط يا عمرو


فقط انت ترى التعميم وزعلان مما تسميه الاهانة لانك عايز حاجة تعلق وتنتقد عليها وخلاص
(:



لكنك لا ترى ولا تعلق على المهم في الموضوع...ايه راي سعادتك بعد ما تجاوزت انت مرحلة ضبط الألفاظ وعدم التعميم في الموضوع ده..وايه المقترحات اللي تحب تضيفها للسادة بتوع القهاوي


هو صحيح الموضوع فرق معاك وفكرت فيه من الاساس
؟

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

الاخ عصفور بك الكبير



سلملي على عدم قبولنا لتخل الغير في شؤوننا الداخلية..ومصر دولة مسلمة لا تستطيع ان تمنع الحجاج من أداء الشعيرة ...وهنعمل وهنسوي واحنا واحنا

عمرو عزت said...

في الحقيقة يا صارم , أنا راجعت نيتي و وجدت فعلا أنك أعلم بها مني , و تعجبت جدا كيف ظهرت لك بهذا الوضوح عجيب .
بركاتك يا صارم
:)

أما بالنسبة للموضوع فهو فعلا في قمة سلم أولوياتي و قمة سلم أولويات الأمة لذا أعد أن أدع كل ما في يدي و رأسي لكي نفكر كيف نمنع ساركوزي عن ذلك في زياته القادمة .
و لكن الموضوع سيستغرق مني وقتا , فأنا أفكر ببطء شديد , لذا لو توصلت قبلي لحل فأعلمني لعلنا نتمكن من حل هذه المشكلة الكبيرة التي حاقت بأمتنا .

عمرو عزت said...

في الحقيقة يا صارم , أنا راجعت نيتي و وجدت فعلا أنك أعلم بها مني , و تعجبت جدا كيف ظهرت لك بهذا الوضوح عجيب .
بركاتك يا صارم
:)

أما بالنسبة للموضوع فهو فعلا في قمة سلم أولوياتي و قمة سلم أولويات الأمة لذا أعد أن أدع كل ما في يدي و رأسي لكي نفكر كيف نمنع ساركوزي عن ذلك في زياته القادمة .
و لكن الموضوع سيستغرق مني وقتا , فأنا أفكر ببطء شديد , لذا لو توصلت قبلي لحل فأعلمني لعلنا نتمكن من حل هذه المشكلة الكبيرة التي حاقت بأمتنا .

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

حاجة غريبة والله
!

:)

مش انت اللي سألت عملت ايه


شايف الموضوع في اع الاويات اهتميت بيه ليه
(:

واللا عشان تخش تقولي اكتب ازاي


وياترى اصحابك المدونين الاخرين اللي نازلين شيمة وسب دين وملة في اي نسمة هوا معدية بقالهم سنتين ...او بيتكلموا في اي من الامور بلا اي حياء ....سواء في التعليقات عندك او في مدوناتهم الللي انت راصصها


واللا سب الدين والملل برضه بيخضع للظرف التاريخي والمكاني


كام مرة اتشمت عندك بدون اي مناقشة في مدونتك ولم ار انه اهتز لك حرف كيبورد


ونوارة نجم كاتبة نفس المصطلح عندها قبلي بيومين ما شفتلكش تعليق هناك يعني


واللا كلمتي انا اللي وقفت في زورك
(:


عرفت ان موضوع قراءة النية مش صعب للدرجة دي...عايز تفتيح مخ بس
(:

عمرو عزت said...

اللي اعطاك يعطينا يا صارم
ربنا يفتح مخك كمان و كمان

عمرو عزت said...

أنا بانصحك انت و اذكرك, علشان ما يصحش ربنا يكشف عنك الحجاب و تكون أخلاقك كده .

عذرا يا مولانا

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

لا اراني جرحت الاخلاق في شئ يا جنرال عمرو

تحياتي

بنت القمر said...

اخي الفاض الصارم
ولو اني ن مناصري الحريات
كمان مناصرة الكرامه
عاوزة اعلق بس علي نقطه ساركوزي
لما ديانا وشارلز راحو السعوديه لبست ديانا حجاب
صحيح هو كان حاجه دلع كدا
بس اهو احترمت تقاليد البلد
ولما الولبرايت راحت السعوديه وكانت مشهورة بميني جيب مستفز
لبست بدله رجالي
بس احنا بقا وكرامتنا
الي راحت ها نحاسب ساركوزي
لما نبقا نحترم روحنا اصلا
تحياتي

eldoctor said...

ما ازعجنى فى الرابط الذى وضعته لصفحة العربية هو التعليقات ..
بدل من ان نسعى ان نكون افضل نلوم كل شىء و نشتم و نسب كل الناس مصر و الازهر و الحكومة و الشعب ..

لى عودة و ردود

محمود الدوح said...

مش اول ولا اخر مرة

كلام غير مفهوم المعنى ومحتاج تعريف

مش اول ولا اخر مرة اللى بيحصل فى مصر
وهيحصل تانى وتالت ورابع ....

ويا عمرو ياريت يكون النقاش مش بالشكل الاستفزازى دا

احنا ناس كبار وفاهمين
فى حرية وفى حرية الرد

عمرو عزت said...

محمود الدوح :
و من مس الحرية بسوؤ , أنا لم أسحبه على القسم بتهمة سب الشعب المصري , أنا فقط سألته عن تعميمه و ما يترتب عليه , خاصة و أنه نظر تنظيرة تاريخية و دينية لقرنية الشعب المصري !
و هو بالطبع لم يجب , كعادته , بل أجاب سؤالي بعشرة أسئلة .
مش فاهم ايه حكاية فاهمين دي , هل كل الناس الكبار و الفاهمين فاهمين فعلا ان الشعب المصري قرني من عهد صاحبات يوسف و دي حاجة عادية ممكن نضيفها للبطاقة الشخصية للشعب المصري ؟

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

كلامك بيأكد مدى مصداقية مجتمع المدونين الحر الليبرالي اللي بتتبنى افكاره يا عمرو=عدم مصداقية هنا


رديت عليك بأسئلة لاني الكلام واضح ولن اضع نفسي في خانة الدفاع - هذا ما تريده سواء شعرت به ام لا

تفتيح مخ اللي خدت مثار للهزار = علم نفس ان اتكلمنا جد


نسيت كل ما ذكرته لكم من امثلة عن اصدقائك المدونين وكل ما يحدث في مدونتك ...واقربهم صديقتك الصدوق الأخت نوارة نجم - لها كل الاحترام - قالت نفس الكلام تقريبا ...ولكنك تجاهلت موضوعي البوست الاساسيين في مقابل كلمة اصطدتها من وسط الكلام


كل من دخل وعلق ومنهم من لي الشرف برؤيته ومعرفته لاول مرة ومنهم من لا يتفق معي مائة في المائة في كل شئ فهم مباشرة ما اتحدث عنه


عدا انت يا جنرال عمرو على الرغم من عقلك الفولاذي المرتب والمفلسف ترتيبا منطقيا منهجيا لم يلتقط ما اتحدث عنه

يا ترى فين الحرية وحرية الرأي والتعبير والقفز على الافكار مباشرة و و و و ..اتبخر كل هذا الكلام
؟

يا ترى ليه - علم نفس المرة دي مش تفتيح مخ عشان ماتزعلش


ومصر اكلمك هاهنا بقواعدك لاني ان كلمتك بقواعدي فلن تحتمل
(:



الأخت بنت القمر

يا اهلا بحضرتك


في الحديث من رأى منكم منكرا....الخ...فان لم يستطع فليغيره بقلبه

من اول ما نزل ساركوزي المطار مرورا بسيارت الاستقبال ورجال الامن حتى الفندق والعاملين فيه والقائمين على المزارات...هل تمعض-تمعر- وجه احد من ما يفعلونه بكونهم غير متزوجين


لا اظن الا قليلا جدا دي نقطة في اننا هنا على انفسنا

لكن ايضا الدولة وهي المؤثر الأكبر لو اوعزت الى القائمين على الرحلة من الجانب الفرنسي بعدم مروعية ذلك عندنا لكانوا احترموا هذه النقطة ووضعوها في الاعتبار ايضا

لا الدولة وهي اولي الأمر قاموا بهذا..ولا كثير من الناس قاموا بهذا وعافانا الله جميعا


الدكتور المحارب

كيف حالك يا دكتور ليك وحشة

تعليقات العربية كانت مستفزة فعلا...لان الجزء اللي قراته منها كله كان يتحدث عن تخلف وتأخر وجاهلية النائب اللي اثار الموضوع وحسبنا الله ونعم الوكيل



الخ محمود الدوح

اهلا بك ومرحبا

معلش عدت على الفكر الفولاذي الواسع للجنرال عمرو المرة دي
(:

ولعل الفرج في مصر يكون قريب...آمين

عمرو عزت said...

الفكر الفولاذي المرتب بيقول :
1- لما أناقشك في فكرة, بهدوء أو بحدة , ده مش معناه أني بناقش حريتك في اني اقول الفكرة , لما ابقي ارفع قضية علشان يقفلوا مدونتك علشان انت شتمت الشعب المصري يبقي نتكلم عن حرية الرأي
2- مش لازم الفكر الفولاذي لما يحب ينتقد فكرة يلف على كل مدونة قالتها و يرد عليها فيها , ردي هنا هو رد على نوارة برضه و كل من قال كده , انا قريت عندك و رديت عند و لا سيما انك عملت تأصيل تاريخي قرآني باستدلالك العجيب بموضوع صاحبات يوسف , اللي لو تأملته مش هاتلاقي له أي معنى و لا له أي دلالة تخص شعب مصر اللي بتتكلم عنه
3- كلامي هو مد لتعميمك على استقامته , فاستفزازه جاي من التعميم المستفز المتناقض
4- موضوع مجتمع المدونين الليبرالي اللي انت متخيله و اللي انا بانتمي له ده شكل تاني من اشكال التعميم الغير مضبوط , اللي انت بنبت عليه احكام بناء على كلامي , و ده برضه تعميم مش مضبوط .. و ده الفرق ين تفتيح المخ و علم النفس , علشان العلم قبل ما يعمم بياخد اجراءات كثير علشان يبقى تعميمه علمي مش تفتيح مخ . و بكده الكلام العلمي مابيخافش انه يتحط موضع " الدفاع " اللي هو التعرض للأسئلة اللي انت ما بتحاوبش عليها أبدا . بس انت متسق علشان ما بتحبش تتحط في موضع اجابة أسئلة = دفاع , لأن الموضوع ده هايهدم كل التعميمات اللي بتبنيها طول الوقت بدون عناية كافية .

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

الفكر الفولاذي المرتب معمول بالمقاس المرة دي على الموقف ده


فطوال عامين من التدوين لم ار لك اي ملاحظة - وليس حتى تعليق - على كلمات واتجاهات وافكار بل وتعميمات كما تسميها اهم من هذا بكثير واكثر فظاعة بشكل لا يقارن بما قلته بكثــــــــــــير



واخطأ الفكر الفولاذي هذه المرة لان المقصود كان واضح جدا بدليل كل من قرأ وعلق - وفيهم من هو اشد اهتماما منك حاليا بالقواعد القرآنية - وكل من قرأ ولم يعلق...لم يأخذ احد منهم الكلام بشكل "تعميمي" الا انت يا عمرو


كما قلت لك في موضوع الطائفية...عندما يتحدث اي انسان طبيعي عن موضوع ما فلا يأخذ يستثني ويذكر الحواشي والمفردات والشواذ والا ستضيع الفكرة في وسط الكلام وسيتوه القارئ ...فيعتمد على ذكاء القارئ وافتراضية معرفته باتجاهات الكاتب - وهذا الحال هنا - في فهم والتقاط ما لم يقله


وهذا ما حدث مع الجميع الا معك


لهذا هنا يطبق علم النفس



وعشان "توستريح" يا عمرو :) ...راجع ردي على الأخت بنت القمر


وما افهمه من كلامك ...يجعله شرف كبير لي انك قاعد لي هنا على التعليق - مش على التدوينة - ولكنك كل فين وفين تدخل عند نوارة نجم.....او يلفت نظرك كلمة لها
!!!!!!!!



ما علينا

عمرو عزت said...

طبعا يا صارم
أنا من فترة طويلة مابفوتلكش أي تدوينة إلا لما لازم اقراها
نوارة انتاجها غزير فمش باقدر اتابع كل انتاجها
و ما افتكرش اني علقت لها غير في موضوع واحد
احنا عشرة عمر

طبعا أنا مش ملزم إني أعلق على كل حاجة ماعجبتنيش , و لو عاوز مثال يخرق كلامك عن المجتمع التدويني الليبرالي اللي انا مش ممكن انقد له كلمه , فأنا رديت علي تدوينة علاء عن البديل بتعليق طويل انتهى لانه بقى تدوينة
و رديت عند مالك و ناقشته في هجومه على الصحفي في جريدة البديل و مالك حذف التدوينة بتاعته من الأصل .

الكلام اللي فات بيرد علي تعميمك -برضه - اللي قلت فيه : " لم أر أى ملاحظة " .. أنا بافكر اعمل كتاب أجمع فيه تعميماتك المغالطة

طبعا أنا معملتش حاجة و لا أخدت الكلام و لا فسرته
انت قلت في جملة مفيدة المبتدأ فيها معرف بالألف و اللام :
الشعب المصري تحول لأكبر قرني من عهد صاحبات يوسف
و بالمنطق البسيط
و بما إن الصارم الحاسم من الشعب المصري
إذن الصارم الحاسم قرني

و لو هاقدر المبالغة فأنت تقصد معظم الشعب المصري , و ده برضه كلام مغالط لانك أولا ماعندكش أي دليل على أن رد فعل الأغلبية زي ما بتقول
بل بالعكس , رد فعل أي عينة عشوائية في المجتمع المصري هاتقولنفس كلامك و هاتقول فين الحكومة و الدولة و خلافه
و كل الناس اللي عينهم هاتيجي علي ساركوزي من أول ما ينزل المطار لحد ما يروح يطلعوا كام مثلا : ألف بني ادم مثلا . دول نسبتهم كام . و و بفرض ان مثلا موظف في المطار شافه و تمعر وشه , ده هايوصلك ازاي ؟ انت مركب كاميرا هناك .


طبعا التعميم بتاعك , أنا فاهم انه ما وراهوش أي نظرة حقيقية للشعب المصري , و الموضوع عندك مش محل نقاش لان اي دفاع عن فكرتك خسران و اي حد مش هايوصل من اي تفكير عميق او سطحي للتعميم ده و لا لاي درجة منه , التعميم ورائه أسلوب في التعبير و الخطابة عنوانه : " هلك الناس ".
( لاحظ التعميم .. الناس مش حد بعينه)
و الطريقة دي في التعبير و الدعوة قال عنها الرسول : من قال هلك الناس فهو أهلكهم .

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

الدمعة كانت هتفر من عيني يا عمرو

(:


بعد عامين من متابعتي لك على النت ورؤية تعليقاتك وما يثير اهتمامك وما لا يثير اهتمامك احمد الله كثيرا اني سبب لعودتك للاستشهاد بالقرآن والسنة



حتى وان كان الحديث الذي اوردته لا ينطبق هاهنا فلم اتكلم من منطلق هلك الناس ولا حتى كانت في نيتي ..والحمد لله ان اخواني ممن علقوا او ممن هم على القائمة يمين وهكلنا كبار وفاهمين كما قال الاخ محمود ...لا ارى ان احد منهم شعر مني بذلك - فهم مرآتي فالمؤمن مرآة أخيه المفروض يعني - والا كان علق علي او حتى بعث لي بايميل


يمكن كلامي كان تعبير عامي من باب مثلا "هو احنا قلل واللا ايه"....بس لا اكثر
(:


وما سميته تعميم لم يكن تعميما لكنه مبني على قراءات وانطباعات وخبرات في التعامل من التعاملات اليومية مع الناس - طبعا الا ما رحم ربي وارجو الله ان اكون منهم - سواء رجل الشارع العادي او العاملين بالفندقة والسياحة - الا ما رحم ربي ايضا


لكن ما شاء الله ارى الاهتمام الشديد بهذه الكلمة ان علقت معك هكذا وان كانت لا اقارنها بتعليقك على البديل فلم يكن موضوع اخلاقي وتعليق اخلاقي مثل هذا الموضوع ...يمكن باقارنها بتعليق غريب في موضوع ما رأيته لك عند خيال الظل - كنت اتتبع رابط وضع عند تمر حنة - ولا انصح احد بالبحث عنه لان الموضوع سيسؤهم اكيد



ما زلت لا استسيغ التعليق ومكانه وانطباعك عنه ولكن اتمنى - بجد والله يعلم - ان اكون اثرت فيك لهذه الدرجة كما تتابع مدونتي عن مدونات اخرى ارى انها اثقل بكثير خاصة لمتابعة الوضع الحالي بمصر....وان يكون بداية لعهد جديد في الكتابة وتعليقاتك على المدوانت والموضوعات التي تثير اهتمامك ..واعدك بشدة
اني سانتقي عباراتي بشكل اوضح مستقبلا بإذن الله....واستغفر الله العظيم اولا واخيرا ان خالط نيتي في الكتابة اي شئ لا يرضيه


مازلت انتظر منك اجابة سؤالي...ما رأيك في ما حدث ..وهل اثار اهتمامك ولو ضئيلا

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

بمناسبة التعميم ياريت تقرا آخر موضوعين لشريف عبدالعزيز....والتعليقات عليها من او لتعليق لآخر تعليق

وسمعني احلى نقاش عن التعميم

عمرو عزت said...

الشكر لله أولا ثم لك أخي صارم
لقد أثمرت جهودك معي, لم يحدث ذلك الآن , و لكنه من زمن طويل
و لعلك في انشغالك بدعوتي و هدايتي لم تلاحظ أني أحيانا أستخدم عناوين مقتبسة من القرآن و السنة .
و في موضوع منهما علقت فيه يا مرشدي محييا و مرحبا .

لقد انفتح قلي الآن لحجتك , و فعلا أصحابك لن يسكتوا على منكر فعتله , لذا فسكوتهم هو إقرار يصلح للتشريع أو هو إجماع سكوتي لا يرد .
كما أستميحك عذرا فيما رصدت لي من تعليقات لا تنكر المنكر , فلعلني في بداية طريق تعلمي على يديك لم أعرف كل المنكر لأنكره , هداني الله على يديك .
كما أنني أعتذر عن قيامي بدور المحتسب في كل وقت و حين و في كل مدونة و موقع , فأنا أضعف من ذلك , و لعل هذا دورك , لذا لا تحملني ما لا أطيق , و ترفق بي , جعل الله ذلك في ميزان حسناتك .

أما بخصوص القضية , فقد أجبت سؤالك في تعليق سابق و قلت أن الموضوع على رأس أولوياتي و أنتظر منك الرأي كيف نواجه هذه الطامة الكبرى .

و أرجو أن تراجع كلماتك التي تعبر عن بعض احتمال أن تكون أخطأت , فإن اجماع الرفاق المارين السكوتي حجة بالغة و رب الكعبة , و لا تخجل من كلمة قلتها في سبيل الله .. فأنت لم تقل هلك الناس بنص الحديث , و الحديث لا ينطبق إلا على من قال نصا هذه الجملة و من المؤكد أن من قال فيه النبي ذلك الحديث كان يقصد من كلامه أن كل الناس هلكوا حرفيا , فلم يكن يقصد التهويل من انتشار منكر أو تضخيم عموم بلوى مثلما قصدت أبدا .

و السلام

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

على فكرة انا ماكنتش بأهرج اما قلت استغفر الله ان كنت اخطات واني ساحاول انتقاء كلامي في المستقبل


فلا يجوز الهزار في مثل هذا الكلام - في ديني كما افهمه

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

طبعا كنت بأهزر في ما قبله
(: