Thursday, November 13, 2008

مصر - السعودية

ماكنتش اتخيل ان الموضوع اللي هرجع بيه للمدونة هو الموضوع ده ..... موضوع الطبيب المصري المحكوم عليه في السعودية بحكم شديد بالنسبة لنا كمصريين


ما بين الالم كبني آدم لبني آدم آخر مشتبه انه تم الحكم عليه بدون تحقق...الى الاسى المستمر والمتواصل الى انه يتم الحكم دون تدقيق فيما انه اذا كان امريكي او اوروبي كان مستحييييييييييل انه يحاكم اساسا ..... الى الاهم وهي الرغبة في الوصول للعدالة سواء بالبراءة او حتى الادانة حتى وان كان مصري

تعليقات كثيرة على هذا الموضوع في المدونات التي مررت عليها...الابرز كالعادة هو من ركبوا الهوجة في الهجوم على الاسلاميين والمتأسلمين.... ممن تأصل في نفسه ذلك....او من غرته نفسه واتبع نداء شيطانه وربنا يهدينا جميعا

الى من اهتم في الموضوع فقط بالجانب "المصري" فيه وكيف انه كمصري يحكم عليه بهذا وان دي اهانة لمصر وللمصريين

الى من علق (علقت) من النصارى بان اصدرت الحكمة التاريخية الاجتماعية الانسانية المفوهة – من وجهة نظرها - بأن جلد اي بني آدم هو شئ غير انساني ...متبعة خطى ابوها في الكنيسة اللي قال من قبل لافض فوه – ينعل .... –
ان حد الردة غير انساني


يعني الجلد غير انساني لكن ان كان فعله ما فعله هو اللي انساني او هو جريمة مدنية عادية ليست هامة


هو فعلا الجلد عقوبة غير انسانية ...هي عقوبة الهية ونؤمن بالكتاب كله ونقر به ....وتتبين لنا حكمته لمن كان له قلب او القى السمع وهو شهيد



هنا تحليل الموضوع من وجهة نظر أخرى ...... متشددة متطرفة ارهابية متشنجة متنطعة متبختكة

اولا : الاتهامات الموجهة له فعلا اتهامات خطيرة ويجب التحقق منها

وهنا بيت القصيد...يجب التحقق منها

يجب التحقق منها والتأكد منها ويجب فعلا اطلاع فريق تحقيقات مصري محترف على سير التحقيق في جرائم خطيرة مثل هذه خاصة وان المتهم مصري...لان وقتها يجب ان تكون العقوبة قاسية فعلا..ويجب ان يكون الجانب المصري مطمئن للعدالة

لانه ان ثبت عليه الكلام ده تكون هذه العقوبة غير كافية بالمرة...بل وغير شرعية

في الحالة دي يجب ان يطبق عليه حكم من احكام الحرابة او احكام الزنى..وبما انه متزوج فعقابه ان كان زنى هو الرجم حتى الموت

بمعنى انه الاحكام المحتملة في حقه...القتل او الصلب ...اوتقطيع الايدي والارجل من خلاف..او النفي من الارض...او الرجم حتى الموت


ووقتها اتمنى من الحكومة السعودية ان تكون العقوبة هي الصلب او الرجم حتى الموت اي اقصى العقوبات واقساها.....ده ان كان مدان...ده ان كان مدانننننن

يعني رصة الاتهامات دي

"خمس تهم موجهة للطبيب الأول شوقي إبراهيم، تتعلق 4منها بجلب وشراء وسرقة أمبولات من عقاقير طبية محظور استعمالها وتداولها، واتهام خامس بإقامة علاقة محرمة مع عدد من النساء اللاتي كان يحقنهن بتلك العقاقير بحيث وجهت له تهمتي الاتجار بالمخدرات وهتك عرض مريضاته دون علمهن".

يستاهل عليه فعلا حكم قاسي ان كان فعلا تم التيقن التام وبشكل محايد انه فعلها

ان كان يستحق الف وخمسميت جلده ....وعشرين سنة سجن...اقتلوه احسن واقوم عند الله باذن الله
!!!

لكن هل فعلها ليستحق هذا
؟

يعني واحد متهم بهذه الاتهامات ومعاقب بعقوبة مثل هذه يجب ان يكون هناك ضده ادلة قوية....شهادات مثبتة + تسجيلات صوت وصورة (المفروض ان كانت تتم متابعته والتسجيل له في عيادته وهذا ليس صعبا ابدا)...اعداد كمين له وضبطه متلبسا وهو على وشك ارتكاب الجريمة وبالصوت والصورة ان امكن ايضا....عقود استيراد او حتى تتبع المصادر التي تهرب له هذه الادوية بما انها ادوية ممنوعة واثبات استيارده له.... في قضايا اخرى اتبعت الشرطة السعودية هذه الاساليب وحققت نجاحا باهرا مثل قضية تنظيم الخطف والدعارة في اوائل الالفية

لكن بيان السفارة المائع الى الملابسات نفسها الى صيغة الحكم للاسف يبدووو ان الاتهامات ظنية.....فهي اتهامات اكثر منها حقائق ....من عينة يمكن ويمكنه...لكن اين الادلة

او هي تصفية امور وربط نهايات سائبة
Tying loose ends
قد تكون لاخطاء البعض من الاسرة الحاكمة كما قيل...وكان كبش الفداء هو الطبيب

الحكم قد يكون صائب لكن شكله مش عادل يا اهل الحكم...وحتى ان كان صائب وصحيح فالآن لابد من تدخل طرف محايد ونزيه وامين ليحكم بينكم في الادلة

هل فعل...وهل تحريتم العدالة قبل الحكم عليه

لانه ان لم تكونوا فعلتم تكونوا شيوخ السوء بالفعل وعليكم لعنة الله والناس والملائكة اجمعين



السؤال لنا نحن بقى : ماذا ان كان فعلا مدان وإدانته مؤكدة هل سنقبل بحكم الاعدام في هذه الحالة..او اي حكم من احكام الحرابة

يعني اذا فعلا ثبت بالادلة القاطعة الصريحة المؤكدة ان الرجل ده مدان...هل سنقبل بعقابه مهما كان ام ان المصراوية هتغلب وهنقول انه

بتحييد العواطف وموقف اهله ومراته جانبا..ويا من تدافعون واتبكون على اهله....انتم انفسكم انتقدتم والدة من تحرش بنهى رشدي وقلتم لا تسمعوا لها لتحققوا العدالة


وَإِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ إِذَا فَرِيقٌ مِّنْهُم مُّعْرِضُونَ
وَإِن يَكُن لَّهُمُ الْحَقُّ يَأْتُوا إِلَيْهِ مُذْعِنِينَ




أَفِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ أَمِ ارْتَابُوا أَمْ يَخَافُونَ أَن يَحِيفَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَرَسُولُهُ بَلْ أُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَن يَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَخْشَ اللَّهَ وَيَتَّقْهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ


والله اعلى واعلم...ده اجتهادي وفهمي لهذا الدين على ما روي عن محمد صلى الله عليه وسلم واتبعه اصحابه

******************************************************

اما الحكومة فإيدكم منها والارض

لا ارى سبب ان كنت حاكما لا اخشى الله او اخشاه على مزاجي ان احترم واعتبر لهكذا حكومة وهكذا دولة


******************************************************

اكثر ما عجبني في التعليقات على الموضوع - واضاف لي ايضا - هي ربط احد المعلقين بان الحكام من نجد احفاد الاعراب

يبدو انه عنده حق

وبالمناسبة برضه...احنا احفاد رعية الفراعنة ايضا

***********************************

وعلى ذكر السعودية...ليست كل السعودية شرا...وليست كل السعودية خيرا

لكن بشكل عام تسير السعودية حاليا في خط افضل من مصر....في طريق التطور

فان قارنا آل سعود وآل مبارك...فالمقارن في صالح آل سعود طببببعا....بياكلوا وياكلوا الناس معاهم

وكلاهما - مبارك وسعود - سئ ...وكلاهما لا يمثل الاسلام الحق

لو السعودية بها مائة بن لادن الاب وعشرة اسامة مع بعض الانضباط...لكانت لتكون بحق ارض الخلافة

لكن ما نراه ان بها آلاف من الوليد بن طلال وصالح كامل وغيرهما...ولا حول ولاقوة الا بالله

واذا سرق فيهم الشريف تركوه...واذا سرق فيهم الضعيف اقاموا عليه الحد

اذا قارنا المطوعين بالشرطة المصرية..المطوعين طبعا

صحيح فيهم المتشدد بغباء او الموالي للنظام المسبح بحمد الحاكم

لكن بوجه عام كعلم وثقافة وحسن تصرف ومعاملة للمحترم خاصة الجيل الجديد وقد تعاملت مع كثيرين منهم ...الجيل الجديد من المطوعين مبشر بالخير ونسأل الله لهم التوفيق والثبات...الثببببااتتتت...وربنا يستر ولا يتحول العلم والثقافة والرفق الى لين وميوعة وليبرالية


وعجبتني جددا الحركة اللي عملوها
في صالة البولينج...حركة معلمة...دعويا في المقام الاول

الجميل ايضا انهم غلبوهم...المطوعين غلبوا القاعدين في الصالة طول النهار والليل
Loll
:))


**************************************

وعلى ذكر العربية

تحسن اسلوب العربية كثيرا

وازعم انه منذ
هذه المناقشة عند عمرو عزت

ففي يومها كما ذكرت في التعليقات هناك تم تغيير صيغة الخبر اللي اشرت له

وخفت كثيرا طريقة عرضهم المثيرة الجدل الموحية بالعمالة صارحة

نقدر نقول تحولوا من العبرية في ارض الحرمين...الى المصري اليوم وروز اليوسف
:))

ربنا يهدي ويكمل التحول...لاجل صالحهم فقط في الدنيا وفي الآخرة

ده مش بسبب خبر المطوعين...ده بشكل عام وربنا يعلم...فقط جاء ذكرها هنا عرضا


وقد تكون مناورة من القائمين عليها والله اعلم

هذا فقط من وجهة نظر ما قيل المسيح عليه السلام عن الجيفة التي لقوها وظل كل من معه يقدح فيها فقال عليه السلام "ما اشد بياض عينيه
"

والله اعلى واعلم...أقالها عبده عيسى ام لم يقلها


**************************************


وعلى ذكر نهى رشدي ذكرتني قضيتها بموقفين كدت احمل فيهما لقب متحرش ايضا
:))

اي والله
:))



الموقف الاول حدث منذ 13 عاما تقريبا...كنت مراهقا وقتها...في النادي وكنت ماشي مع طارق

ماشي مع طارق ولقيت هيثم جاي ببص لهيثم وبحط ايدي على كتف طارق



لكن ايدي ما جاتش على كتف طارق





مش عارف لغاية النهاردة طلعت لي منين
:((


وراح فين طارق...الندلللل



طبعا توقعت الصفعة المتينة متبوعة بالشتائم..حقها طبببعا...لكن تأتأت وبان عليها الغضب ومشيت

فيما بعد - اما كبرت :)) - فهمت انهن يحرجن ويفضلن السكوت...ليه مش عارف...بجد
؟؟؟

يعني انا فعلا كنت مستني القلم على وشي والشتيمة...وواضح ان اهلها كانوا قريبين من المكان


طبعا قعدت دقيقة كاملة ماشي وراها بعتذر وكنت محرج جددا - ماكنتش اعرفها لكن كان يبدو انها في مثل سني وباين عليها الاحترام والتربية....لم اكن ملتزما دينيا وقتها بشكل منهجي كنت على الاعتاب لكن لم اكن افعل ابدا ايا من هذه الاشياء ولله الحمد


ولمدة عشر دقائق كل ما شفها في وشي اعتذر ....لغاية اما لقيت طارق وجبته من قفاه وشرحت لها الموقف....ولان وجهها وبان انها عذرتني اخيرا


بس


وما شفتهاش بعد كده في حياتي ....ماشي
:))



الموقف التاني بقى....هو موقف تحرش وفتنة طائفية معا...شفتم اخوكم جامد ازاي...يقع واقف
:))

الموقف كان في بدايات هذا العام باحد معارض السيراميك الشهيرة والمعروفة...يعني كانت لتكون فضيحة بجلاجيل
:))


والموقف كان استهبال من البنت بمعنى الكلمة...حماقة ايضا يمكن نزيد.... وهتشوفوا ليه

كنت قلت من قبل اكره ما اكره المرأة الحمقاء...ليست محدودة الذكاء او القدرات فهذا من عند الله وقد يعطيها الله من الصفات الاخرى المكملة الراقية...لكن الحمقاء سيئة التصرف الغير متزنة

وربنا يعافينا جميعا

وهذه كانت نموذج لهن

اخوكم واقف وكنت لوحدي بتفرج على احد القطع في احد الاركان وبدقق فيها ....هما كانوا عيلة البنت وخطيبها واهلهم....عمالين نلف في نفس الدور وجينا في وش بعض مرتين او تلاتة (العيلة وانا) وخدت بالي منهم وخدت بالي انهم نصارى من الصلبان المتعلقة


اخوة الوطن
:))


عاتشي عاتشي


لا مش عاتشي عاتشي
:))

عادي عادي ده عندي انا المتطرف المتعصب المنخرط الارهابي ...لكن واضح ان البنت كانت لسه طالعة من درس الاستشهاد عندهم(كنت مربي لحية خفيفة) + محاضرة جمعية المرأة المتوحشة + راغبة في اختبار رجولة خطيبها و"حمشته" عليها


اخوكم واقف في الركن مدي ضهري حرفيا للممر بادقق في احدى القطع...ماحستش بيهم وهما ورايا....رجعت خطوة وبلف وباخرج خبطت في البنت بجنبي في جنبها...خبطة خفيفة جدا...جدددا ....لكن انا احرجت اساسا قبل كل شئ - بيقولوا ان عندي دم - الاهل وخطيبها كانوا بيتفرجوا على قطعة تانية ومش واخدين بالهم من اللي حصل ...لكن كان متهيألي كان واضح وللبنت بالذات بما انها كانت اقربهم لي اني مديهم ضهري ومش واخد بالي منهم

قوم البنت شهقت حتة شهقة اما خبطت فيها ...كأني شريف بتاع نهى رشدي ده مثلا

لا كانت الخبطة بالقوة دي ولا كانت في مكان حساس مثلا...لكن شهقتها خلت اهلها وخطيبها للوهلة الاولى يحسوا ان فيه شئ خطير حدث

طببعا رأيت التحفز في عين خطيبها وحقه طبببعا مع شهقة زي دي

وفي عين البنت شفت الاستهبال ...مش الخضة الحقيقية او الشعور بالاهانة مثلا...والله ساعتها لكان زاد احراجي واسفي لكن هذا ما رأيته في عينيها والله يعلم

كلمة واحد رددت بها وكانت طالعة طالعة مني سواء البنت شهقت ام لا : "سوري" لكن بعد ما رأيته في عين البنت كان اعتذار ببرود وأنا ناظر في عيني خطيبها بثبات و زي ما بيقولوا في الروايات بعينان لا تطرفان متحفزتان ايضا...فانا مش هلبس تهمة معملتهاش عشان واحدة بتستهبل - وده لفظ مؤدب - حتى وان كانت تهمة معنوية ولحظية بغض النظر ان كانت هتتصعد ام لا


وكنت مستعد للتصعيد ووصفها بما تستحقه لو الموضوع كان تفاقم...واللي يلوي لي دراعي...اقطع دراعي واقطع اللي يلويه هو كمان بأمر الله


لكن خطيبها ارى انه كان محترم وبيفهم واقتنع بثباتي واحيانا-احيانا- بيقولوا لي ان سمات وجهي - بفضل الله - تقول اني شخص يمكن الوثوق فيه

هو سكت لكن احاطها بذراعه

ازاي وهي لسه مش مراته
؟؟؟؟؟

ياللا مش مهم
:))

واكتفينا بحقن الدماء
:)))


ودي كانت حكايتي مع التهرش...آآآآ..التحرش
:))


واللبيب بالاشارة يفهمو
:))


من نافلة القول:

ان البنت كانت لابسة عالموضة....اوي

والالفاظ اللي جت في دماغي وانا بأدور وشي عنهم وبكمل فرجة...الالفاظ كانت على فردة فقط منهم

ومن نافلة القول اني مع تغليظ عقوبة المتحرش والمتبرجة الكاسية العارية معا....وان الناس في الشارع يكون عندها نخوة لكن نخوة منضبطة وموجهة توجيها صحيحا وليس غوغائية .....وان حق البنات يدافعن عن انفسهن بكل الوسائل


والداخلية ايدك منها والارض

*********************************************

نبيه الوحش...الله يسامحك....
كسفتنا

يعني كنت اعتذر عن تسرعك وسوء حكمك على الموقف حتى وان لم تكن متسرعا.....كان المنصفون ليحترموك ويقيلوا عثرتك فيها

عموما كنت باتكلم
ساعتها عن النموذج لا الشخص في حد ذاته ...فالأشخاص الى زوال او الى تقلب والله يعلم المفسد من المصلح


*********************************************

في موضوع الاسهم الحكومية لابد اننا ندور على الخازوق

الناس نسيت علاوة 4 مايو واللي حصل بعدها

يا ترى فييين الخازوووووق...اكيد وحتما ولا بد فيه...شئ منتهي


الغاء الدعم تماما.....ام مشاركة المواطنين في الربح والخسارة من مرتباتهم معاشاتهم وأكيد هنخسر
:)

**************************************

ستة مواضيع في موضوع

والله زماااااااان


ماصدقت بعبعت
:))


الآن...يدخل صديقي "ما علينا" ويقولي ما استحقه
:)))


10 comments:

Ahmed Al khashab said...

ايه يا حاج
ده كل ما اجى اعلق على موضوع القيك دخلت فى موضوع جديد
انت كنت محروم من الكلام قبل كده
ههههههههههه
------------------
والله انا متفق معاك فى موضوع الطبيبين
بس يكونوا فعلا أذنبوا مش علشان غلطوا فى علاج أحد الشرفاء يتبهدلوا و يكونوا مش ليهم ذنب فى حاجة اساسا
انما لو اجرموا حسب الرواية الخاصة بالسفارة فده قليل عليهم
----------------
و بالنسبة للتحرش
أرى أن نهى رشدى خطوة كانت لازم تبدأ من زمان
و بالنسبة لك
الله يسمحه طارق
:D
-----------
جديد مدونة خشاب
إخوان 2000 - الحلقة الأولى
http://khashab.blogspot.com/

belal said...

يا عم فال الله وللا فالك
الأصل في مملكة زي السعودية الخطأ
ومن حق الناس كلها تبصم ان الحكم غلط
السعودية هي أبعد من مصر كثيرا عن تطبيق الإسلام
السعودية تطبق شريعة الغابة باحتراف ملاحظ
يكفيهم خزيا وعارا هؤلاء المتملكين قهرا وزروا وظلما وطغيانا وبطلجة وقلة أدب
ويفعلون كل شئ ..ثم تجد أحدهم يسمي نفسه خادم الحرمين الشريفيف
وهو "خائن الحرمين الشريفين "

قاتلهم الله

..

الصارم الحاسم....يوما هل أكونه said...

الاخ احمد الخشاب


ههههههههههه


حاجة زي كده
:))




بلال

كيف حالك

مقارنتي بين سئ واسوأ

لكن مازال رأيي ان الواحد أأمن على نفسه في السعودية عنها من مصر

ياما ناس بتتجلد في السجون عندنا بلا جريمة او بالجريمة السياسية

ma_3alina said...

اقول ايه بس
:))
دا رقم قياسي جديد

طبعا انا داخل متأخر .. معلش بقا ظروف ولخبطة

فاكر زينات صدقي لما اتهمت اسماعيل يس بالتحرش بيها .. انسان الغاب طويل الناب ... جت سليمة المرة دي .. خلي بالك المرة الجاية بقا
:))

Ahmed Nasr said...
This comment has been removed by a blog administrator.
الصارم الحاسم....يوما هل أكونه said...

اخي ما علينا

والله زمان...انت لسه شفت الارقام القياسية
:)))

*******************************

اضطررت آسفا اني احذف تعليق احمد نصر ...مش لاي حاجة في محتوى التعليق...لكن ان كان يهمه معرفة السبب فمستعد لمناقشته سرا او علانية كما يشاء...ده ان كان يهمه

Ahmed Nasr said...
This comment has been removed by a blog administrator.
الصارم الحاسم....يوما هل أكونه said...

الحكاية مش غتاتة او تصرف من التصرفات الطفولية اللي بيعملها البعض من حذف التعليقات...وزي ما قلت ليس بسبب محتوى التعليق او اي شئ فيه

الموضوع خلاف شخصي بسبب موقف حصل من اكتر من شهر...لكن واضح انك مش واخد بالك

Ahmed Nasr said...
This comment has been removed by a blog administrator.
الصارم الحاسم....يوما هل أكونه said...

متهيألي الامور وضحت بعد الميل اللي بعته لك